onsdag 1 februari 2017

Skillnad...

I söndags blev det en oplanerad tur till affären ... så här såg det ut när jag åkte hemifrån.
Ingen snö...
Jag åkte vägen över Trälsäter och ingen snö i sikte.

Hem åkte jag via Finspångsvägen och upptäckte snön när jag passerade Motala ström. Svängde in till Mårängen och där såg det ut så här.
Fågelvägen är det nog bara runt fem km hemifrån och vi hade inte sett ens en enda snöflinga...
Gillar de snötyngda algrenarna med kvarsittande kottar...

Is och snö på Orgaån med Finspångsvägen i bakgrunden.

 Två timmar senare ... hemma igen och fortfarande ingen snöflinga 😏

Lite mer vår i den här bilden, tagen dagen efter ute på Öna i Skärblacka...
 Mellanströmmen ...
... populär plats bland sportfiskare.

Jag gladdes av dessa skönheter :)
Efter det sämsta svampåret i mannaminne (mitt alltså) så känns det som att vinterskivlingarna på Öna lovar en bättre svampsäsong i år!
Hoppet finns i alla fall :)

Ha det gott!

18 kommentarer:

  1. Verkligen lokala skillnader. För en snöälskare är bilderna helt underbara :-) Bild nummer 3 blir dagens favorit! Så går jag en tur i bild nummer 2!
    Och inte är det några fel på de utan snö heller då :-)
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Vådret är verkligen skiftande. Alkottsbilden är fin,och det är nästan så jag tycker om vintern en stund. Nu är februari här och det är förhoppningsvis ingen risk att vi ska drabbas av nån vinter i Skåne. Kram

    SvaraRadera
  3. Vackra bilder så här på avstånd!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Det skiljer verkligen mycket! Jag är glad om vi inte har snö ;) Det har vi inte...

    SvaraRadera
  5. Tänk att det kan skilja sig så otroligt på så korta avstånd! Otroligt vacker bild på alen! De små skivlingarna lyser verkligen upp i det annars ganska vintriga inlägget :-)

    SvaraRadera
  6. Åh, så vackert det blir med lite snö! Verkligen stor skillnad på bara några kilometer. Har oftast den skillnaden här mellan slätten och Kilsbergen. Bara lite höjdskillnad....
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. I det här gråvädret som är så söker man verkligen efter små ljusglimtar. Det blir så ljust och fint med lite snö, och känns fräschare också. Här nere i stan så finns ingen snö. Men åker man upp i Kilsbergen finns det säkert.
    Vad vacker bilden med algrenarna och snön är, som en tavla....
    Kramar♥

    SvaraRadera
  8. Lokala regnskurar har man ju hört talas om, men du verkar ha drabbats även av lokalt snöfall. Vädret är bra konstigt den här vintern tycker jag. Va' glad att ni klarade er utan snö, men algrenarna med snö på är verkligen vackra liksom den majestetiska vinterskivlingen! Å efter två dåliga svampår hoppas jag för din skull att 2017 blir bättre!

    SvaraRadera
  9. Märkligt vad stora skillnader på inte så långt avstånd, men det är fint med vita snön så här års. Här hos mig är det ännu grönare än hos dig, inte en snöfläck nånstans utan mer att knoppar av allehanda slag tränger sig på och vill blomma ut. Hoppas din önskan om ett kommande fint svampår slår in!
    Ha det gott, kram!

    SvaraRadera
  10. Mm tänk vad det kan skilja sig på snö inom en liten radie. Alkottarna är min favorit bild idag! Kram

    SvaraRadera
  11. Den enda svamp jag gillar är kantareller och dem köper vi på burk i Borgholm. Men du hade fått lagom mycket snö, det gillar jag.

    SvaraRadera
  12. Ja snart kommer Våren,Yippie!

    Kram

    SvaraRadera
  13. Nä någon snö hittar jag ingenstans här Men visst kan de skilja vädermässigt på bara några km. Lika så graderna.
    Fina bilder o grenen med snö o kottar var lite extra fin. Jag håller tummarna för att ni svampmänniskor får mycket svamp i år. Jag ser till så de som säljer dom överlever.
    Kramiz

    SvaraRadera
  14. Såna kontraster på bilder, vackra.
    Mitt bästa svarar trorjag, när drt gäller kantareller, hittade varje gång jag gick och letade.
    Så roligt, ha det bra kram

    SvaraRadera
  15. Fina foton!
    Snö och alkottar *snyggt*
    Vi har ovanligt lite snö pga. regn och värme och blåst.
    Fast nu snöar det och hurra :-)
    /kram Ljusletaren

    SvaraRadera
  16. Men vilken skillnad på bara 5 Km! Och fantastiska bilder! Den med alkottarna ser nästan ut som ett spetsmönster. Och bilden med spången... skulle vilja ta min nykokta kaffekopp och ställa mig där. Nu blev det lite fel för koppen kokar man ju aldrig, nykokt kaffe har jag bredvid mig i en kopp som på sin höjd är diskad 😂 Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  17. Ännu flera vackra bilder - inte minst de snöiga algrenarna. Jag njuter verkligen av alla dina fina bilder och det är nästan som jag "känner" dig. Jag läste om maken då hans rollator föll ihop. Det kunde gått illa.
    Men det hjälps inte. Min fantasi är inte på topp. Ha det bra (och FB finns ju). Hälsn. Britt

    SvaraRadera
  18. Hej! Säfsen där jag bor ligger i ett riktigt köldhål. När man kommer åkande från Ludvika, centralorten, upplever man skillnaden enormt mycket. Idag var det skitigt och blött i stan och runt omkring, man fick åka flera mil i sörjan, o plötsligt förvandlades omgivningen till en vit vacker vintervärld! Då var det fem mil från stan o en mil kvar till byn. 12 mil längdspår trots den dåliga snötillgången det kallar jag fantastiskt... här kan man träna inför Vasaloppet i lugn och ro.
    Nu önskar jag dig trevlig helg, har ett loppispass imorgon o sen måste jag få till den där längtan..."ler"
    Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)